Volgsysteem
De school gebruikt voor het volgen van de prestaties en de ontwikkeling van de kinderen de volgende genormeerde instrumenten: Cito, SCOL (voor sociaal emotionele ontwikkeling) en OVM (leerlingvolgsysteem voor kleuters) Daarnaast werken we met analyses uit methodegebonden toetsen. Deze analyses worden uitgevoerd door de leerkrachten en de Intern Begeleider. Zo worden opbrengsten gecheckt aan de leerverwachtingen van de kinderen en daar waar nodig krijgt de cognitieve leerontwikkeling extra aandacht.
ESIS
In het leerlingvolgsysteem ESIS houden we bij welke afspraken, gesprekken en vervolgacties we hebben besproken en hebben uitgezet. ESIS is voor ons het digitale leerlingdossier.
Methodegebonden toetsen
De kinderen worden, volgens de leerlijn van de methode, periodiek getoetst op de kennis en vaardigheden die zij zich eigen hebben gemaakt. Deze toetsen worden gebruikt als afsluiting van een bepaalde hoeveelheid leerstof. De leerkrachten gebruiken hiervoor de toetsen die horen bij de methoden waaruit de kinderen les krijgen. Deze toetsen worden methodegebonden toetsen genoemd. De resultaten van deze toetsen zijn tegelijkertijd een belangrijke bron van informatie voor onze school. Naast de vorderingen van de kinderen krijgen we ook informatie over de aangeboden leerstof en of de wijze van lesgeven aansluit bij de kinderen.
Wanneer de leerkracht een bepaald onderwerp heeft behandeld, kan hij/zij met deze toetsen direct en vrij eenvoudig zien of de leerling zich de stof heeft eigen gemaakt en kan toepassen. Waar nodig wordt de lesstof aangepast of wordt er een periode gewerkt aan het wegwerken van opgelopen achterstanden. Zo wordt er volgens de leerlijnen gewerkt en lopen de kinderen zo min mogelijk achterstanden op.